Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
25.04.2024 25 kwietnia 2024

3 km jazdy rowerem dziennie wystarczy, by znacząco zredukować emisje CO2

Gdyby każdy człowiek na świecie zamiast auta wybierał rower, moglibyśmy znacząco zredukować emisje gazów cieplarnianych. 2,6 km jazdy dziennie przełożyłoby się na zmniejszenie emisji o 686 mln ton dwutlenku węgla.

   Powrót       29 sierpnia 2022       Zrównoważony rozwój   

Sektor transportu odpowiada za jedną czwartą globalnych emisji gazów cieplarnianych (GHG) związanych z paliwami, a połowa tych emisji pochodzi z samochodów osobowych. Tymczasem, gdyby każdy człowiek na świecie zamiast samochodu wybierał rower i przejeżdżał nim kilka kilometrów dziennie, moglibyśmy znacząco zredukować emisje GHG – wynika z badań(1) opublikowanych w czasopiśmie Communications Earth & Environment.

- Przewiduje się, że do 2050 r. globalny popyt na pasażerski transport drogowy wzrośnie około trzykrotnie, co jeszcze bardziej zaostrzy wyzwania klimatyczne – wskazują autorzy badania.

Jak dodano, podejmowane dotychczas działania w zakresie elektryfikacji sektora transportu czy poprawy efektywności paliwowej nie są wystarczające, by osiągnąć wyznaczone cele klimatyczne.  Obecnie rower stanowi mniej niż 5% codziennych podróży w większości krajów na całym świecie, pomimo jego uznanej roli w ograniczaniu emisji gazów cieplarnianych. Z tego względu naukowcy wskazują, że niezbędne są również zmiany nawyków podróżnych.

- W tym przechodzenie z samochodów osobowych na rowery w przypadku podróży na dystansach, które są zbyt dalekie, by iść na piechotę i zbyt krótkie, by jechać samochodem – dodano.

Czytaj też: Jeden współdzielony pojazd może zastąpić nawet 11 aut prywatnych

Zaledwie 2,6 km dziennie

Autorzy badania, wykorzystując wzorce korzystania z rowerów w Niderlandach i Danii (czyli państw o największym udziale ruchu rowerowego), przedstawili potencjalne korzyści klimatyczne wynikające z jazdy rowerem. Jak czytamy, gdyby każdy człowiek na świecie przejeżdżał na rowerze - tak jak Duńczycy - 1,6 kilometra dziennie, można by uniknąć aż 414 mln ton emisji CO2. Stanowi to w około 98% krajowych emisji CO2 w Wielkiej Brytanii w 2015 r.

- Ta korzyść dla klimatu mogłaby zostać zwiększona do 686 mln ton, gdyby naśladować holenderski model jazdy na rowerze, gdzie dziennie pokonuje się średnio 2,6 km na rowerze. Emisja 686 mln ton CO2 stanowi około 86% krajowej emisji dwutlenku węgla w Niemczech w 2015 r. – czytamy w opracowaniu.

Czytaj też: Miejski transport przyjazny mieszkańcom i środowisku. Jak to robią w Krakowie?

Zdaniem badaczy przedstawione wyniki sugerują „pilną potrzebę promowania zrównoważonego korzystania z rowerów poprzez wspieranie polityki, planowania i rozwoju infrastruktury rowerowej, a także politykę zniechęcania do korzystania z samochodu poprzez podatki ”.

150 g CO 2 na kilometr

Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Programu Środowiskowego Organizacji Narodów Zjednoczonych (UNEP), przesiadka z samochodu na rower pozwala zaoszczędzić 150 g CO2 na kilometr, a każde 7 km przejechane rowerem pozwala „zaoszczędzić” 1 kg CO2 w porównaniu z tym samym dystansem pokonanym samochodem. European Cyclists' Federation podaje natomiast, że rowery elektryczne zmniejszają emisję dwutlenku węgla o 90% w porównaniu z samochodami dostawczymi z silnikiem diesla, a zamiana samochodu w miastach na chodzenie pieszo i jazdę na rowerze - nawet tylko przez jeden dzień w tygodniu - może zmniejszyć ślad węglowy o około pół tony CO₂ w ciągu roku.

- Tworzenie synergii z innymi środkami transportu, takimi jak pociągi dalekobieżne, może znacznie zwiększyć ten potencjał – dodaje.

Dieta, środek transportu, ilość czasu spędzonego przed ekranem laptopa – wszystko ma wpływ na nasz ślad węglowy. Statystyczny Polak odpowiada za emisję 11 ton CO2eq rocznie… jak można zejść poniżej średniej? Podpowiadamy, jak to zrobić.

Joanna Spiller: Dziennikarz, inżynier środowiska Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Przypisy

1/ Historical patterns and sustainability implications of worldwide bicycle ownership and use:
https://www.nature.com/articles/s43247-022-00497-4

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Ponad 100 mld euro na zieloną transformację w latach 2021-2027. Jak działa polityka spójności (02 kwietnia 2024)Dlaczego biometan w Polsce nie rozwija się tak, jak na Zachodzie? (14 marca 2024)Tabor na tory (13 marca 2024)Uprawnienia do emisji już niedługo w sektorze budynków i transportu. ETS2 a efektywność energetyczna (23 lutego 2024)Suwerenność energetyczna to także wzmacnianie Polski. Zakończenie prac roboczych nad funduszem modernizacyjnym (22 lutego 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony