Wydarzenia takie jak przejęcie Afganistanu przez talibów, które spowodowało ucieczkę z tego kraju tysięcy ludzi, a także przybycie migrantów i migrantek między innymi z krajów takich jak Afganistan i Irak do Białorusi, skąd próbują dostać się do Unii Europejskiej przez granicę z Polską i Litwą, sprawiły, że temat uchodźców i uchodźczyń znów wrócił na medialne nagłówki, do debaty publicznej i codziennych rozmów Polek i Polaków. Przyglądają i przysłuchują się tym dyskusjom także dzieci i młodzież. To odpowiedzialność nas, dorosłych – nauczycieli, nauczycielek, rodziców, dyrektorów i dyrektorek szkoły i całej społeczności – aby tłumaczyć młodym ludziom świat. Dlatego zachęcamy do tego, aby nie narzucać im swoich poglądów albo nie mówić: „nie zrozumiesz, jesteś za mały, za mała”, ale rozmawiać. W artykule Centrum Edukacji Obywatelskiej prezentuje 8 kroków, które pozwolą przygotować się do takiej rozmowy w klasie. Materiał nawiguje także po artykułach, scenariuszach, filmach i innych materiałach edukacyjnych, które mogą być pomocne w rozmowie o migracjach i uchodźstwie w klasie.
Cały artykuł dostępny tutaj, a scenariusze lekcji i pozostałe materiały można pobrać ze strony Centrum Edukacji Obywatelskiej.