Wyobraźcie sobie, że wspólnie ze znajomymi zadajecie wybranej firmie w mediach społecznościowych kilkanaście pytań dotyczących jej wpływu na klimat: czy to prawda, że palicie niesprzedane ubrania? Dlaczego sprzedajecie swoje produkty w plastikowych opakowaniach? W jaki sposób zmniejszacie swój ślad węglowy? Teraz wyobraźcie to sobie w skali kilku grup znajomych. A teraz pomyślcie o 4,5 miliardach użytkowników mediów społecznościowych na całym świecie, którzy mogą oczekiwać od marek, korporacji i instytucji realnej zmiany i konkretnych deklaracji! Nowa kampania społeczna realizowana przez Centrum Edukacji Obywatelskiej wywołuje firmy #DoTablicy, aby wzięły odpowiedzialność za swoją działalność, która wpływa na klimat.

Firmy i korporacje odpowiedzialne za zmianę klimatu używają mediów społecznościowych w różnych celach. Dzięki nim łatwiej docierać z ofertą do nowych klientów, wspierać sprzedaż produktów lub generować nowe kliknięcia i polubienia. Tylko w Polsce w 2021 roku wydatki na reklamę w Internecie przekroczyły 5 miliardów złotych. Właśnie ten trend chce wykorzystać Centrum Edukacji Obywatelskie (CEO) podczas kampanii #DoTablicy, którą realizuje we współpracy z Dem Interactive.

Media społecznościowe bowiem to nie tylko źródło korzyści dla największych firm i reklamodawców, ale przede wszystkim doskonała przestrzeń do wywoływania podmiotów odpowiedzialnych za zmianę klimatu “#dotablicy” i zadawania im w komentarzach pytań, które mogą doprowadzić do realnej zmiany. Dlatego organizatorzy kampanii przygotowali publikację – kompendium wiedzy, które pozwala zrozumieć, jak możecie działać na rzecz klimatu, jak działa greenwashing, jaki wpływ na klimat mają poszczególne branże, ale co najważniejsze – jak zadawać im może niewygodne, ale prawdziwe pytania o ich działalność i jej wpływ na klimat. W akcji wezmą udział Areta Szpura i Konrad Stoknicki znany jako Doktor z TikToka, którzy pokażą na swoich kanałach, jak zadawać firmom niewygodne pytania.

Dlaczego to robimy? Ponieważ obarczanie odpowiedzialnością pojedynczych osób, budowanie poczucia winy, zmuszanie konsumentów do zastanawianie się przy każdym zakupie, także takim, który rzeczywiście jest nam potrzebny, jak zakup żywności – czy nie robię krzywdy planecie lub innym ludziom – to przerzucanie odpowiedzialności i odciąganie uwagi od najważniejszego tematu – czyli zmian systemowych, takich, które zachodzą na poziomie prawodawstwa, polityki krajowej i międzynarodowej oraz w największych firmach i korporacjach.

Chcemy więc powiedzieć: Zmieniajmy nasze nawyki konsumenckie, dokonujmy rozsądnych wyborów i ograniczajmy nasze zakupy nie tylko po to, aby minimalizować nasz ślad węglowy, ale także po to, żeby wysłać dużym koncernom wiadomość: zależy nam na klimacie i planecie i nie będziemy korzystać z waszych usług i produktów, dopóki wam też nie zacznie zależeć i nie zmienicie swoich strategii.

Kampania odbywa się  w ramach programu “1Planet4All – Razem dla klimatu!”, który jest realizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i finansowany ze środków Unii Europejskiej.

Centrum Edukacji Obywatelskiej to największa edukacyjna organizacja pozarządowa w Polsce. Przy jej wsparciu nauczycielki i nauczyciele wprowadzają do szkoły metody nauczania i tematy, dzięki którym uczennice i uczniowie angażują się w swoją edukację i lepiej radzą sobie z wyzwaniami współczesnego świata.