4. UCZ SIEBIE I INNYCH
Dlaczego to jest ważne?
Mówimy, że człowiek uczy się przez całe życie – a jak to wygląda w rzeczywistości? Co trzecie dziecko deklaruje, że ma trudności w nawiązywaniu przyjaźni, a niemal 40% uczennic i uczniów nie czuje się dobrze w szkole, co negatywnie odbija się na ich edukacji. Z kolei osoby dorosłe często polegają jedynie na wiedzy wyniesionej ze szkoły i niechętnie wracają do uczenia się po rozpoczęciu kariery zawodowej, chociaż dynamiczna sytuacja na rynku pracy oraz postęp technologiczny wymuszają stałe podnoszenie kwalifikacji. Przed nami coraz poważniejsze wyzwania globalne – aby stawić im czoła potrzebujemy edukacji, która zakłada rozwijanie kompetencji krytycznego myślenia, otwartości i dostrzegania różnych perspektyw.Cel 4. Dobra jakość edukacji. Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Statystyki dla Polski
polskich uczennic i uczniów
jest dręczonych co najmniej
kilka razy w miesiącu
dorosłych Polek i Polaków
dokształca się
100
miejsce Polski w rankingu dostosowania systemu edukacji do potrzeb rynku pracy (na 141 krajów)
ŹRÓDŁA: Monitor Kształcenia i Szkolenia – Komisja Europejska What shapes child well-being in rich countries – UNICEF Global Competitiveness Report – Światowe Forum Ekonomiczne
Co musi się zmienić?
Dobra edukacja to taka, w której występuje równowaga w zakresie dostarczania wiedzy, budowania różnorodnych kompetencji i tworzenia relacji międzyludzkich. Sam proces zdobywania wiedzy powinien być ciekawy – chętniej uczymy się tego, co nas interesuje lub dotyczy nas bezpośrednio! Obecnie mamy do dyspozycji Internet – skarbnicę darmowej i dostępnej wiedzy, często zaprezentowanej w przystępnej formie. Umiejętność wyszukiwania informacji oraz weryfikowania ich źródła jest dziś kluczowa. Ważna jest także edukacja na temat zrównoważonego rozwoju – zapoznaj się z innymi Dobrymi Celami i wprowadzaj je w życie!